al-kisah.....ade sorang hamba allah ni,,,dia 2 classmate sy.....kiteorang mmg rapat....byk jugak la bincang psl hal2 sekolah ni.....tapi 1 hari dia ade trlps ckp kt sy yg dia minat kt sy....entahla...sy pun kaget gila...x tau la nk ckp ape.....dgn malunye sbb ade ramai kwn2 sy kat situ....pstu sy pun trus kuar dr kelas....nk tenangkan hati....x nak terjebak ngan benda gini.....sy nak tanye sikit ni....boleh x sy kwn ngan dia lg lps prstiwa 2......sbb dia dh ade perasaan kt sy ni....nk wt cm mane ni???pastu ade lg 1 kisah mak sy ade ambik ank agkt dr tahfiz.....dia pun mmg rpt ngan family sy...termasuk sy la...kiteorg slalu gak borak2.....pastu ari 2 tibe2 je dia ckp....awk de prasaan ape2 x kt sy??aduh...sy ape lg.....gelisah x tentu psl la.....pastu tibe2 je dia beristighfar....mungkin dia tau kslpn dia kot.....skrg ni kiteorg x brp rpt cm dulu dh.....nak ckp....ishhh....sepatah pun x berbutir....
-puterialiya-

Jawaban:

Di dalam Islam, kita ada konsep yang dinamakan sebagai Sadd ad-dhara'i; iaitu menutup pintu kemudaratan. Dalam hal ini, kita perlu menilai sama ada tindakan untuk berhubung dengan 'classmate' tuh bakal menimbulkan kemudaratan.

Ada pun kemudaratan dalam hal ini; penyakit hati (jauh lebih bahaya dari penyakit fizikal). Sekiranya 'classmate' tersebut masih menyimpan perasaan dan dikhuatiri akan membawa kepada jalan-jalan yang tidak elok (seperti hubungan cinta di antara dua pasangan yang masih belum halal), maka sebaiknya dielakkan.

Tetapi jika 'classmate' tuh tetap maintain dan seperti biasa, boleh saja berkawan. Tetapi jangan terlalu akrab, dan jangan sekali-kali berdua-duaan dengan dia. Anggap saja dia sebagai kawan biasa; dan apa yang telah berlaku itu sepatutnya menjadi pengajaran buat kita. Sedarilah bahawa pengalaman lepas merupakan 'guru' yang terbaik..