unspOken words


modalnya cuma setia dan jujur...padanya ada agama~
 "Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."


Ketulusan memberi~

Kekayaan itu ada di hati. Dan keping kekayaan itu dimulai dari ketulusan memberi. Dengan kekayaan hati kita akan lebih mudah memberikan empati, lebih mudah untuk memahami, lebih mudah untuk berbagi dan mendengar dengan sepenuh hati. Tak perlu kau tanya lagi siapa pemilik hati ini. Dialah Allah, Sang Pemilik Hati sekaligus membolak balikkan hati... Ya Allah, tetapkanlah hati ini dalam jalan yang Engkau redhai melalui pertemuan yang Kau redhai...

Kepada setiap diri yang berjihad di jalan Allah 
tertegak....dengan untaian kalimahNya
menjaga jasadnya...akalnya....dan menyucikan jiwanya
bimbang diri terhumban ke lembah ciptaan nafsu....

acapkali tuhanmu berjanji..untuk tahu siapa diri..pasti diri akan diuji...
'Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakukan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikan khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.' 2:155 


.: S.A.B.A.R :. 
sesaat terdiam...terpana...takut...
takut...jika diri menjadi asbab fitnah dunia lagi..
tiada kesanggupan menghalalkan yang diharamkanNya....
tiada daya melawan takdir dan setiap ketentuanNya...
agar sentiasa punya kekuatan....inginkan taqwa..
tidak sanggup menzalimi diri lagi....karena

' Sebenarnya (Al-Quran) itu adalah ayat-ayat yang jelas di dalam dada orang-orang yang berilmu. Hanya orang-orang yang zalim yang mengingkari ayat-ayat kami.' 29:49

Dan diri sudah tidak tegar lagi menjadikan dunia pasak segala impian....dihiasi dengan nafsu yang mengajak kepada dunia yang tiada penghujung....tiada kebaikan melainkan hanya tempat persinggahan....amal dihitung~! diri masih tergantung~! ntah dimana diri pada penilaianNya....?~ Perhitungan akhirat bermula....dan bermula juga perhitungan dunia....perhitungan agar tidak lagi jatuh ke jurang nafsu...'cintakan dunia'....takutkan 'mati'...jadikan ini mizan....jadikan ini sempadan....jadikan ini furqan.....karena kata baginda.....

Sayyiduna Rasulullah S.A.W bersabda (yang bermaksud) : "Tidak mungkin berkumpul Iman dan kufur dalam jiwa seseorang dan juga tidak mungkin pula bersatu sifat jujur dan dusta padanya, sekali gus sebagaimana tidak mungkin bersama sifat khianat dan amanah padanya dalam satu masa" 
(riwayat Imam Ahmad)




rindukan nikmatnya iman dan rahmat dariNya...
agar tidak jatuh ke dalam jurang cinta yang semu.. 

hOpes~

only we understand..
our HOPES..
our FEARS..
our THOUGHTS..
our HOPES..
the rest only can watch but they'll never feel..:)

mekarnya wanita pabila ada rasa M.A.L.U nya~
terjaga akhlaknya....terhijab dari F.I.T.N.A.H....
yg datang atas asbab D.I.R.I nya....



Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang): Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?” Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.” Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?” Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani).


Ya Allah! Engkau adalah tuhanku, tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakanku. Aku adalah hamba-Mu. Aku akan setia apada perjanjianku dengan-Mu semampuku. Aku berlindung kepada Mu dari kejahatan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku menakui dosaku, oleh kerana itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau

pengampunan~

Kuatkan aku ya Rabb dalam mujahadahku...ya Allah..ampunilah kami terhadap dosa yg telah terdahulu dan yg terkemudian, yang tersembunyi dan yang nyata, begitu juga dosa yang kami buat berlebih2an dan segala dosa yang mana Engkau amat mengetahuinya daripadaku..Engkaulah permulaan dan Engkaulah penyudahan. Tidak ada Tuhan selain Engkau, Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hati kami atas agamaMu dan atas menjunjung titahMu..Subhanallah..sesungguhnya kami ini sebahagian daripada orang yang menzalimi diri..Ighfirly Ya Allah..Astaghfirullah..  






"Cubalah sejenak kita ingat-ingat sejarah perjalanan hidup kita. Berapa kali sudah Allah menolong kita dalam kesempitan dan kesusahan yang mendera? Kalau kita jujur, pastilah berkali-kali. Bahkan jika kita jujur, setiap saat Allah melindungi kita dalam perlindungan yang kita tidak sedari. Kita tak sedar bahawa setiap detik Allah bersihkan darah dalam badan kita dari pelbagai racun yang mematikan.Allahlah yang mengaturnya dengan mancipta dan mengurniakan kita salah satu organ iaitu hati yang menyaring darah kita dari segala toksik. Dunia medis telah membuktikan segalanya" (Sedikit petikan dari novel Bumi Cinta)


Walau siapapun kita, sehina mana pun kita, setinggi mana pun dosa kita, Allah tetap tolong kita, bantu kita, sayang kita..cuma kita yang sering lupa pada Dia..

Ya Allah....
 kuatkan ku untuk memelihara pandanganku...
 dan kuatkan dia untuk memelihara pandangannya.. 
 Engkau sebaik-baik pemelihara...
 sedang kami hambamu yg lemah.. 

Rasulullah bersabda: 

mata boleh berzina dgn melihat



lidah boleh berzina dengan bercakap 



tangan boleh berzina dengan berpegangan 



kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat

hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia



Semua itu dibenarkan/direalisasikan oleh alat kelamin (kemaluan), atau digagalkannya.
 
 
(HR Bukhari dan Muslim,rujuk Riyadusolihin bab larangan melihat wanita)..

Jangan karena ada teman mengingatkanmu maka auratmu terpelihara..dan bila dia hilang maka terbuka seluruhnya tak terjaga...sungguh~! aurat itu datang dari Allah dan kembali juga untuk Allah jika kamu benar2 berfikir.... :) 

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening 
- Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan 
 - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. 
Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang 
- Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka 
- Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya 
- Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani 

'Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah'. 
- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. 
Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja 
- Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Sentuhan tangan dan jasad - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya 
- Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Pandangan mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya
- Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, 'Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram
- Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik 
- Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.
 
Sabda SAW, 'Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi
- Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka 
- Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

'Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya'. 
- Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

'Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah'. 
- Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti 
- Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59
Bermaksud : 'Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.'

 
'Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya 
- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. 
Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
 
13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya 
- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

 ...........................................................................................

Syuhada Morris Abdullah

19 november 2010

3.00 am..

kadang tak terkata syukur padaNya...
nikmat....rahmat.....bahagia...ketenangan..
pertolongannya tak pernah tiada..~
bahkan lebih indah setiap detik... :)
fa syukru lillah ya ukhti....
sesuatu yg sukar tapi bukan tak mampu ukhti lalui...
semuanya kekuatan yg ada dariNya...
dan diri pasti kembali padaNya...
detik itu detik terindah....syukur padaNya


Silences~

jadilah anak yg soleh
..jadilah anak yg solehah...
karena realitinya sifat anak itu lah anak penawar dihati
jom telusuri kisah anak2 ni....

Adam Haikal..


Saturday, 13 November 2010
bye bye papa


rupa rupanya demam haikal semalam bukan sekadar demam...tapi hari ini tumbuh byk biji biji kecil di seluruh badan, bintik yang ada air bisa...kalau campak ada air bisa ke...aermm kesian haikal...
dah la hari ni papa nak ke ikita sampai hari rabu....ada conference....
kalau dulu papa ke mana sahaja haikal tak kisah....tak rasa nak ikut, asalkan ada dgn mama haikal akan tenang ja...
tapi sejak saya tinggalkan haikal dgn papa selama 9 hari ketika berada di hospital ..haikal sangat rapat dgn papa...tambah lagi sejak berpantang papa sepenuhnya hantar dan ambik haikal ke sekolah.....lebih akrab lagilah haikal dgn papa...


sejak semalam lagi saya dan suami dah bersembang sembang dgn haikal...cerita kat haikal yg papa nak pegi kerja jauh ...jadi nanti haikal duduk dgn mama....haikal ok ja....macam dia faham


tapi pagi tadi, masa papa nak pegi haikal nangis nangis nak ikut....bila saya tutup pintu...haikal merayu rayu kat saya....shahdu pulak rasa..


"mama! bukalah pintu ni...mama bukalah pintu...haikal nak ikut papa"
saya cuba memujuk tapi tak dilayan...haikal terus menangis....
saya pun buat tak kisah kat haikal...tinggalkan dia, haikal luahkan protes hati dgn baling topi helmet basikal dia kat lantai.....terkejut saya dgn peragai dia...


saya cuba alihkan fikiran dia dgn kereta polis haikal...pastu saya cakap nanti papa balik papa beli ambulans pulak....
kelakar haiakl terus stop nangis...pastu dalam teresak resak...dia cakap
"nanti haikal ada kereta polis satu....papa beli ambulans satu....bomba haikal tak dak lagi"
saya pun terus la layan dia bercerita pasal kereta kereta dia tu....ermmm haikal haikal...
adik yousuf baik ja atas katil....alhamdullilah


haikal main macam biasa kemudainnya....tiba tiba bunyi basikal, haikal lari ke tingkap dapur ...suruh saya buka tingkap dan dukung dia ...nak tgk kot kot papa kata haikal...saya cakap kat haikal bukan papa...mama tak leh dukung haikal, mama bariu bersalin....haikal buat muka macam frust


pastu loceng rumah berbunyi...haikal kalut kata papa papa....mama !papa balik dah....
rupa rupanya Cik Wan....papa tertinggal tiket ....jadi Cik Wan datang nak ambik...


pastu dah tghhari sikit bunyi loceng lagi...masa tu saya kat toilet....haikal lari ke pintu...papa ! papa!...mama papa!..bukak pintu ni sat mama....
saya kalut kat toilet...jap haikal....chooto matte! Chotto matte kudasai...menjerit saya dari toilet....mestilah bukan papa....tapi haikal berusaha nak bukak pintu tu sendiri, sebab dia ingat papa...
rupa rupanya...tuan rumah datang bagi satu plastik besar limau.....limau dari kebun dia...haikal frust sgt bila tgk org lain kat pintu...kesiannya haikal


tghhari sambil memasak...saya nak sapu lantai dapur sikit, saya tarik kerusi kecik haikal tu...berbunyila sikit....
masa tu haikal tgh tido ...mungkin tido tido ayam kot....tiba tiba haikal menjerit ha! papa!...sambil tgk ke arah dapur....dia ingatkan bunyi kerusi tu papa balik duduk kat kerusi meja makan kat dapur....aduh haikal ni....buat mama terharu la....


ni tak sampai satu hari lagi haikal dah jadi macam ni....semuanya papa....


saya berfikir sejenak..ada hikmahnya saya bersalin di jepun. .....papa terpaksa jaga haikal sepenuhnya selama saya di hospital....dan dalam masa berpantang juga...haikal hampir 100 % di jaga oleh papa....dalam tempoh itu, haikal dan papa amat rapat , walaupun papa selalu marah dia...tula kemesraan mereka....walaupun saya pening dgr haikal menagis bila papa marah marah dia(haikal ni memang byk perangai..hihi sebab tu kena marh selalu)...dan saya juga pening bila mereka bergurau kuat sgt...papa suka buli haikal kadang kadang sampai haikal menangis....kadang kadang depa bergurau sampai bising sangat....haikal duk gelak tak berenti.....segala pening saya tu akhirnya berbaloi,saya gembira dan shahdu sebab haikal rapat sgt dgn papa.....


hari ini saya dapat lihat ...haikal letih demam dan letih kerinduan....
sayang anak mama....



Papa sayang aikal...tapi papa susah nk bgtau...papa cuma blh tunjukkan..

 Aminurrasyid..
Amin cuba meraih simpati umi...sbb amin dah kesejukan..hehe..ta mao main air dah..
Tuesday, October 19, 2010
Mandi sungai! 

Dah lama tak keluar jalan2..kali ni sy ajak suami pi mandi sungai.Sungai yg jadi pilihan ialah sungai kat FRIM, Kepong. Kat sini suasana dia macam ok sikit, kemudahan dan keselamatan memuaskan. Sebelum ni banyak keluar berita pasal kuman 'air kencing tikus'..terutama di kawasan hutan yang tidak terjaga dan terlalu terdedah kepada pencemaran.Jadi kena la cari tempat yang ok, sebab bawak Amin yg memang tengah umur excited main..Paling dia suka main, main air=)


Dah sampai sana, amin duk tengok je orang lain tengah main air..pelik agaknya, tiba-tiba sampai kat sungai ada banyak air..bila dah rendam kaki, terketar2 sejuk..dah takut sejuk letak dalam pelampung..pelampung 'ikan-nemo'..


Seronok tengok abg & amin main air..boleh release tension kan?..dah penat melayan kerenah abang & amin dalam rumah, sesekali bawak la kuar jalan2..Amin kalau tak keluar umah sehari, asyik tengok pintu umah je..(nak keluar agaknya, tapi tak boleh cakap, hihi)..
Sonok sgt amin main air ngn abi..:)walaupun sejuk..


Nur Hidayah...
Sangat hepi dgn kehidupan skrg....tenang :)~


Sunday, November 14, 2010 
The Calling~

Err...ni cite tntg diri sniri je la...mama tak online..heh..so tak kisah sgt la :p~dari kecil dimanjakan...erk?agaknye la..but tak de la ngada2 plk.apa yg dayah nk sume blh dikatakan dapat..sbb dayah jrg minta..but adik2 lain ntahla maybe susah sikit kot nk dpt.....dan sy simply anak abah la..interest, sikap, perangai dan rupa...blh la..err...dari kecil mmg di didik untk jd tuff hdapi apapun..untk pandai menilai dan memilih..untk tahu apa yg baek..untk tahu apa itu erti hidup....nk cerita panjang..tapi...tak kot...dan about 'the calling'..ni perkara normal la kot..

If call mama..mama slu busy...ada waktu dia akan takkan jwb....erm..sbb tu dyh jrg call sbb slalu terkilan..heh mengada...but if jrang call, mama akan jwb dgn ceria...dan cerita panjang2...haha...tu yg suka call jarang :p..~so tak yah pertikai la eh...mmg cenggitu caranye..

If call abah mcm urgent..hehe....klo call dia...dia tak angkat maksudnya busy...after abis dah kije abah akan directly call but slalunya anaknye yg busy..aishh.....so..abah akan call beberapa kali..then dayah call smula baru abah angkat...huhu...mmg cenggitu jgk...biasalah...

 If agak2 dah lama dayah tak call so...akan sampai la khabar berita dari mama abah ke daerah Johor sana....KL dan Matsuyama serta Cairo......meminta anak di Medan call ke rumah..:D....aishh....haha...biasa la...jauh bebeno....tapi if daerah lain yg tak call, perkara yg sama akan sampai ke Medan dan di sampaikan kepada yg berkenaan.....mama abah ni...memang..bila rindu...diam ja...tak kata apa....tapi tau2 sndiri la...kdg2 tya khabar pun melalui adik2 yg lain....hmm...dan bila syg tak tunjuk...aiseyy.....berat2......anak dia pun sama ja....so ....saba je la...cuma...dimana pun daerah berada...ingat la...mama abah tu tak pernah makan lalu hari2...anak dia makan lalu ja...mama abah tak pernah hepi...kecuali bila anak2 hepi.....mama abah tak pernah nk dgr khabar gembira sgt tapi nk ja dgr khabar sihat dari anak2......mama abah mmg diam...so sptutnya anak2 tak leh la diam sgt...hehu.....'untuk diri sndiri'....:'(...sob sob....nak balekkkkkkkkkkkkkkkkk~~!!!!

Memories..
Memories blur into dreams..
Light bleeds into truth..
Everythings unforgiving..
Everythings becoming hollow..
Loneness consumes..
And there is no way back..
The places you played..
The places you called home.. 
The people you thought you loved..
All of them...
Reduced to a memory of another life..
Live you've never lived..
All the yesterday all that can't form a tomorrow
All the tomorrows...
That never came from yesterday..
A new beginning...
Because forever
Has never forever

in the 'wake up project'...
slavery by consent
from a sheep to human..
a wake up call...
where only you can change it all..
to change the world..~for the better
by being aware...
by being positive
by being you..~


 

t.E.g.a.R

Alhamdulillah...sudah co-ass 9 bulan dan masuk ke bulan yg ke-10...smuanya berjalan lancar...syukur~..err yg tak lancarnya...tersekat2 nk balik rumah..heh....dah berapa kali dah abah tanya nk balik bila..?ops..bukan abah ja...mama pun...badi pun..azam pun..alin juga....ila pun..ala...pendek kata semua lah...memang nk balik..tapiiiii......panjang tapinya...malas nk uruskan erp..erk?...agakla....malas nk fikir rindu smua bila balik medan smula....co-ass insyaallah lagi 1 tahun..dah tu selesai....bagi alasan kt mama...kata anak,'ala ma..cuti mmg jrang ada..department skrg dah berterabur..main masuk ja..tak dan nk uruskan apa2...if cuti...kna am bil cuti...nanti co-ass jdi panjang sbb ambl cuti...tak maO la..'...mama risau jgk anak dia ni naek moto..ish...accident sekali da serik bawa moto time penat n tak sehat...hmm...mama kata,'ooo...mcm tu ka?okla..selesaikan bljar dlu....naek moto elok2....baca doa sama.....bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syai un fil ardi wala fissamaai wa huassami'un alim...tau kan?haa...baca doa..baca quran hari2....solat sama...'...huhu...mama mmg suka ajar anak2 dia baca doa mcm tu...sbb tu la anak2 dia ni smua ikut ja...sat gi lupa....ingat balik..hhoho.....kdg bila call...heee...dgr mama baca doa camtu..nk nanges pon ada.aisey...sensitipp..tapi abah lain pulak....dia senyapp ja...sama la mcm anak dia..msg sepatah...tapi bila dayah accident..dia yg mai call tya dlu cepat2..kalah pakwe i..huhu...pakwe ta de punn...abah care sampai la dayah sembuh...dayah dah ok tu..dia syap balik..haha...itula abah......ada la yg kata la kt dayah...memang la mama tu diam ja..abah tu diam ja...apa2 depa tak kata apa kt dayah....tapi....bila dayah diam....depa pi tanya badi....ila...nana..sbb ramai anak katakan..hehu....pastu mula  la ada sms yg berbunyi rindu ibubapa dari adik2...suruh kakak call umah..ngee....kakak yg senget!~....ape daa...time dayah minta nak kawin ritu....mama n abah halang keras..termasuk la abang...~heww.....tak penah la plk cita kt sapa2...pastu kakak ipar penah kata..mama tu tak cakap ngn dayah tapi dia bagi tau la..'mama tu bukan tak bagi dayah kawin...tapi...tu la...mama nk risik dulu calon tu..dia mcm mana...famili dia mcm mana.....dia tu dpt didikan mcm mana mama bagi kt dayah  ka dak?'....huhu...sebak seketika...terdiam.....baekla....nanges la kejap..ta lama la...mama pesan la jgk,'kawan ja la ngn sapa2...'..hehu...anak dia kata,'tak mao la mama...malas..'....anak2....degill~!...heh...depa dok cari ja calon tu..tak tau la kan.. tau2 anak dia balik satu opis tau..cetttt.......aish...bia la kisah ni sampai sini ja....jum call mama...:)~maaf sbb dayah ni mmg anak yang pekak dan bisu...serta buta........tu mmg sifat tak tau la sejak bila.....degil jugak...tapi ada pelembut hati...mama n abah..:)~

kasih manusia sering bermusim...
sayang manusia tiada abadi....
kasih tuhan...tiada bertepi...
sayang tuhan...janjiNya pasti :)
pertemuan yg pasti ada perpisahan...hehe..
sungguh sedih terkenangkan saat berdiri susah senang bersama 

rindu saat dapat berdiri bersama2..
menangis bersama....
harungi semuanya bersama..
atas 1 nama..
ia tanggungjawab kita.. 
masa yg berlalu takkan berputar lagi 
harap ukhwah antara kita kekal selamanya
 argghhh....sungguh rindu sumber kekuatan itu..
mereka menghalang...kami masih utuh~

masa berlalu...
membawa haluan masing2..
tekad....jangan bersedih..
karena kenangan itu memori terindah..
really miss u guys :)~ 

ni kita tarik nafas ala taichi sikit :D…

sebagai intro dan warming up~
yaeeeya...eee


yaeeeya..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..
gerak ke kiri kemudian ke kanan


ikut je ler… putar..putar..putar...tundukkk...
ish..ngantuk tak hilang lagi..

hah~!tepuk kuat kuat kat dahi..
dah penat tepuk kepala kuat2 tadi...


rilekskan badan dgn... 


gerakan tangan dan badan cenggini


buat macam happy aje..:) s.m.i.l.e~
gediks sikit..haha...
 
goyang2 kaki dan badan…

buat macam takde masalah yg dtang melanda..haa…
 
buat secara agresif pula…

jangan peduli apa orang lain kata :D


biarkan mereka semua..heeehu..

hilangkan semua stress…
tenangkan fikiran smula sebelum warming dowm..


pusing-pusingkan kepala…

 sambil bisik sndiri...pergilah~..

tengok muka kat cermin

sambil sengih seposen..ngehehe…
akhir sekali~dgn yakinnya

buat joget ala kucing…
--------------

kalau tak hilang juga stress jgk..haaa

ambilla bantal kecik gi tidur bawah katil.... :)~

jalan yang halal~

Tidakkah ada jalan yang lebih mulia hingga kamu memilih dan terbiasa dengan jalan yang terhina? Sungguh~! rahmat Allah itu amat luas....kenapa tida meminta dariNya?....dan sungguh~!...rezeki Allah itu tersangatlah luas....mengapa tidak memilih untuk berharap dariNya....

Apekah semua ini??~adakah sudah menjadi budaya dan tradisi?
apekah semua ini?~

Rasuah merupakan suatu jenayah atau kesalahan undang-undang dimana seseorang mendapat kebebasan, kontrak atau keistimewaan (favours) dari pihak berkuasa atau sesebuah syarikat selepas memberi wang, hadiah, keraian kepada pihak-pihak tersebut. Menurut Badan Pencegah Rasuah Malaysia terdapat empat kesalahan rasuah yang utama:
  •  Meminta/Menerima Rasuah 
  •  Menawar/Memberi Rasuah 
  •  Membuat Tuntutan Palsu 
  •  Menyalahguna Jawatan/Kedudukan 
Pemberian rasuah jika tidak dibendung akan mengakibatkan banyak masalah sosial kerana undang-undang tidak akan dipatuhi dengan sepenuhnya. Maka kegiatan jenayah dan ketidakadilan akan berleluasa.

Anda dimana?~  

About this blog

...Ya Allahu bihusnil khatimah...

Salam Taaruf :)

My photo
Malaysia
i'am nothing special..of this i'am sure i'am a commom lil girl with common thought and i've led a common life...there are no monuments dedicated to me and my name soon be forgotten..by that time, none cud tear a hole in my heart anymore..i've no complaints about my life, my path and the places HE has taken me to..enough complaints to fulfil a circumstance about other things maybe but the path i've taken has always been the right one...and i wouldn't have had it any other way :) thanks Allah for this wonderful life...the thing i'd learnt...'away from the past..the day erased...the lesson done..and i maturely grew...alhamdulillah'...

Followers

Jam Malaysia

Powered by Blogger.

Lewati U.s.i.a

Daisypath Happy Birthday tickers

Blog Archive