suka dgr lagu ni..1st time dgr rasa ada sesuatu :)~tahla...cuma bisa menyatakan suka...suka suki...new year mereka kata...ye la kot...1st January 2011...wow...something~!...but....erm...tah...apakah ini permulaan..??permulaan untuk suatu yg lebih baik...*Awwal Muharram dah ada wish..so....tak perlu fikirkan 1 Januari :)~somehow...orang lain maybe mke wish today...hope so tercapailah wish anda....wish saya...smga anda smua bahagia...dengarkan lagu ni...beshh~!!!!

D.A.K.W.A.H

sekadar pencerahan...menambah wacana fikiran...sbnarnya tengah bercelaru...jalan banyak...terlalu banyak..hingga tak ada satu pun yg di pilih...jalan yg dilalui mujahadah sendiri...diri sedar ...firmannya sering terdengar 

'..Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNya  dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh..' 61:4

seolah2 diri sering mengatakan..'tapi'....dan apapun...ada 'tapi' nya..hmm lemahnya diri..sentiasa berada di pertengahan..di persinggahan...mencari pilihan..mencari jalan...jalan mana yg terbaik..bukan untuk diri...tapi untuk 'dakwah' ini...disini...~...apa tidak bisa kita bersatu?....apa tidak bisa kita bersama2?....apa tida bisa kita seiring...?atau apakah salah jalan yg ku pilih..?....serba salah jadinya.....harap ini bermanfaat...apa tujuan dakwah yea..?kenapa mesti lesu dalam berdakwah..?apa matlamat kita berdakwah..?


N  : salam...afwan ggu.
      cma mau bertanya pendapat..
      knpa saudr sgt bermnat dgn dakwah...?
      ceramah..?
      somehow rasa aneh dgn sesetengah pihak yg terdorong 
      untuk berdakwah...
      dan ada sebagiannya terdorong untuk menolak dakwah..

S  : wslm
      saya kalau dlm usrah selalu sebut mcm ni...
      kita sebenarnya suka berkongsi apa yg kita suka..
      kita pegi satu kedai..kita order satu makanan..
      makanan tu kita mkn sedap sgt..
      bila balik kita mesti tak boleh duduk diam...
      kita mesti nak bgtau org lain kan..
      sedapnya makanan yg kita mkn td..
      kita mesti dia pun try makan kat situ sama..
      kita mesti nak dia pun try..
      secara naturalnya mmg mcm tu..mesti nak kongsi apa yg kita suka..
      kita baca satu buku yg best..mesti kita nak kawan kita pun baca
      buku tu..
      kita skrg islam...kita suka tak islam?knp kita tak nak kongsi islam kita?
      lebih penting dr tu...dakwah kan tanggungjawab kita..
      berdakwah sekadar kemampuan kita...
      takdak org yg sempurna...
      kalau para sahabat tak berdakwah...kita mungkin tak rasa nikmat islam..
      kalau kita tak dakwah? anak cucu kita mcm mana...
      akhirnya kita nak masuk syurga...tentu kita nak org lain pun masuk
      syurga kan...

N  : ..erm...ok...syukran...
      skdar mencari nafas baru dalam dakwah...


S  : ok

N : dakwah adalah karena smangat atau smngat datang bila berdakwah?

S  : sbb itu agaknya Allah suh kita berjuang ketika senang atau susah...
      ketika senang, kita dakwah dgn semangat..
      ketika susah, kita dakwah utk peroleh semangat..

N  : hmm..mgkin juga...tapi kalau sbb smngat kta berdakwah...
      bila smngat hilang...dakwah juga pudar.

S  : “Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berjuang pada jalan 
      Allah),sama ada dalam keadaan ringan (senang) ataupun 
      dalam keadaan berat (susah); dan berjihadlah dengan harta 
      benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). 
      Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.”
      (Surah At-Taubah, ayat 41)
     
      sbb tu kena berjemaah..
      kata albanna..
      Apa yang boleh membantu agar cekal menghadapi perjalanan jauh
      dan thabat ialah:Iman yang teguh dan    ukhuwwah yang sejati
        -Keimanan menerangi jalan dan memeliharanya dari menyeleweng
        -Ukhuwwah membetulkan langkah dalam perjalanan

N  : erm...faham....
       rasa dah tepu...
       ilmu...yg praktikalnya sukar tapi bukan tidak boleh dicapai..
       thanks apapun.
.

S  : saya pun bukan bagus sgt...semoga Allah beri kekuatan, wslm.

N  : owh...tak de masalah...cuma konsultasi. syukran atas nasihat...wslm


..................................................................................................................


hmm...mengharapkan manfaat dari sini...mgkin jga...bila di manfaatkan sebaiknya...cuma..carilah....doalah...dia sebaik2 pemberi petunjuk...(berangan jap)...yuk ke ladang stoberi..curik buah di sana...~huhu..berdakwah sampai ke ladang strawberry...seronokk...:)


petik
bawa pulang..:p~
bersihkan...'feel like to eat..'..waaa  
susun elok2 untk dmakan :)


ladang strawberry di dunia pun dah cukup indah... harap dapat miliki ladang strawberry di syurga :)~ bercucuk tanamlah dari sekarang..ngee.....usaha~!!!!


  

|SAVE THE SOUL|

Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik, 
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.


Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.


Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.


Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.


Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.


Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.


Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.


Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.


Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita..


Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.


Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup! masih ada masa untuk menjadi hambaNya yang ber.S.Y.U.K.U.R..

Indannya ciptaanMu ya Rabbi~



Kredit : Harakah Muda

YA ALLAH.... 
Ampunilah orang-orang yang membuat kebaikan kepada kami
Ampunilah hamba-hamba-MU yang pernah menyakiti kami, yang berghibah dan memfitnah kami
Sayangilah mereka... Jangan biarkan kami memendam kebencian
Gantikan permusuhan dengan persaudaraan....


YA ALLAH.... 
Yang mengenggam sekelian hati-hati kami
Yang menguasai sekelian Alam....
Bantulah kami agar kami dapat merasakan, 
bahawa setiap kata-kata kami didengar oleh-MU, 
merasakan setiap perilaku kami dilihat oleh-MU, 
merasakan setiap lintasan hati kami diketahui oleh-MU, 
merasakan indahnya hidup ini dengan bersandar kepada-MU....
 

"Tidak ada anugerah yang lebih baik selain peroleh sifat sabar." 
 (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Nabi s.a.w memberi peringatan :

كل أمتي معافى إلا المجاهرين، وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملا، ثم يصبح وقد ستره الله عليه، فيقول: يا فلان عملت البارحة كذا وكذا، وقد بات يستره ربه، ويصبح يكشف ستر الله عليه
 
Setiap umatku (boleh) diampunkan kecuali mereka yang mendedahkan (dosanya),ada di kalangan yang mendedahakn ini , melakukan suatu dosa di waktu malam, berpagi-pagi sedang Allah menutup keaiban dosa itu, namun tiba-tiba dia mendedahkan seraya berkata :" Wahai fulan, semalam aku lakukan itu dan ini" maka terhapuslah tutupan Tuhannya dan jadilah ia membuka (rahmat) Allah yang(sebelum ini) menutup keaibannya. 

( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

sebenarnya dah lamaaaaaaaaaaaaa sgt2...mencari hikmah dari hadith ni....alhmdlillah...ada teman menjelaskan..dan boleh la dijelaskan disini...kenapa sebenarnya Allah melarang kita membuka aib diri? kenapa sbenarnya Allah nk kita pelihara aib kita...?

orang biasanya akan kata...'alaa...tutup aib diri...macam H.I.P.O.K.R.I.T~! buat ape nk jadi hipokrit...?berlagak baik depan orang...belakang aku jahat gak....hah..~aku tak suke ah tunjuk baek...!!'.....

....ada yang kata...'aku dah memang gini....aku nk berubah pun..orang kata mcm2 jgk...penat je aku berubah...baik aku jadi aku je...kubur masing2....pandai2 la...'......

aib yg Allah tutup adalah rahmat Allah....kenapa mcm tu?sbb bila kita tutup aib kita....kita mengelakkan orang lain bermaksiat ata asbab kita..terkadang...ada orang selalu bermaksiat..karena ada teman..ada dorongan dari teman...dan ada yang rasa masih ramai yg buat maksiat..so baik buat je maksiat dlu.....'aku buat sikit2 ja....ramai lagi yang jahat..'...heh...mudahnye kata..

..andai sebab kita membuka aib...orang lain melakukan maksiat sbb kita?? apa kita nk kata pada Allah kelak....'sipulan buat maksiat sbb dia nk buat maksiat?'.....sedangkan pintu kearah maksiat kita yg buka...sebagai contoh...kita agak kurang sosial....baik la katakan...cett....tak de main2 laki....tapi suka tgk cerita korea....jadi....asbab kita meng war-warkan yg kita suka tgk cerita korea....dan suka beli CD...maka....ramai teman2 yg tak pernah tgk cerita itu menontonnya....maka bertambahlah hamba Allah yg bermaksiat padaNya.....saham dosa kita bertambah???yea...semestinya.......nau'zubillah...

analogi lain kita dapat jelaskan...apabila seseorang lai-laki pernah melakukan zina...dan ingin bertaubat....tak mau kaple dan sebagainya...untuk mengelak fitnah dan sebagainya...tup..tup.....dia mengenali insan bernama hawa......baik..dan sedia mendengar segalanya....diceritakan pada hawa...'aku pernah berzina'.....hawa yg berjiwa lembut ini...menerima dengan hati terbuka...namun....karena terbiasa dengan budaya bersentuhan tangan dan sebagainya....maka pasangan ini terlanjur~!!!....innalillah...sungguh.........aib yg tertutup itu merupakan R.A.H.M.A.T  besar dari Allah untuk hambanya....agar tidak tersebar maksiat atas asbab diri kita..agar maksiat tidak berleluasa melata dibumiNya..Allah mahu kita memeliharanya...mengapa mengaibkan diri sendiri...??.....dimana posisi kita..?fikirkanlah....peliharalah.....Allah Maha Penyantun....lagi Maha Penyayang



Justeru itu, jadikanlah dosa peribadi disebabkan menonton filem bercampur maksiat, atau menyukai musik hedonisme, atau melakukan maksiat secara fizikal seperti zina, curi, tidak solat dan sebagainya, sama ada kecil atau besar yang dilakukan tersurat atau tersembunyi adalah antara individu terbabit dengan Allah SWT....peliharalah..karena Allah sebaik2 pemelihara...dan Dia sentiasa maukan yang terbaik untuk hambaNya...tidak ada yang tidak baik yg diberikan untuk makhlukNya....Manusia sebaik2 ciptaan?apa lagi kita pertikaikan... Allah pelihara aib kita karena mahumemberi hidayah untuknya...supaya hambanya bertaubat sebelum maut menjelma....  

Mungkin disebabkan terdedahnya aib...dan apabila hamba tersebut ingin bertaubat, sukar untuknya untuk memaklumkan kepada semua yang pernah mendengar atau mengetahui pendedahan aibnya agar bertaubat sama..... malah taubatnya juga mungkin diragui orang lain atau paling kurang, membawa masalah dalam hati seperti boleh menumbulkan riya'.

Justeru jalan terbaik atas apa jua bentuk dosa yang telahatau pernah dilakukan adalah SENYAP DAN SEMBUNYIKAN. Ia bukan hipokrit !tetapi ia dituntut oleh Allah dan RasulNya dan usahakan bertaubat. Hiprokrit adalah bagi mereka yang berpura-pura baik, tetapi dalam hal ini, si pelau dosa hanyalah menyembunyikan dosanya. Tidak timbul persoalan dia cuba mengabui mata orang ramai dan berpura-pura baik. 

Rasulullah bersabda :

اجْتَنِبُوا هَذِهِ الْقَاذُورَةِ الَّتِي نَهَى الله عَنْهَا فَمَنْأَلَمَّ فَلْيَسْتَتِرْ بِسَتْرِ الله وَلْيَتُبْ إِلَى الله. فَإِنَّهُ مَنْيُبْدِ لَنَا صَفْحَتَهُ نُقِمْ عَلَيْهِ كِتَابَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ.

Ertinya : 
"Jauhilah perkara-perkara keji (maksiat) yang telah dilarang oleh Allah, sesiapa yang telah melakukannya, hendaklah dia menyembunyikannya dengan tutupan (yang diberikan) Allah dan bertaubat kepadaAllah SWT. Jika sesiapa menampakkan perkara keji (yang dilakukannya) kepada kami, kami akan menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan oleh Allah ‘Azzawa Jalla." 

[Dikeluarkanoleh al-Hakim dalam al-Mustadrak,hadis no: 7615 dan beliau berkata: "Hadis ini sahih atas syarat kedua-duasyaikh (al-Bukhari dan Muslim) dan mereka tidak mengeluarkannya." Inidipersetujui oleh al-Zahabi.]
 
Allah itu maha pengampun dan sentiasa menginginkan kita untuk bertaubat dan beristighfar, maka antara ciri taubat yang mudah diterima adalah apabila dosa tidak didedahkan. Didalam sebuah lagi hadis sohih disebutkan :-

أن النبيصلى الله عليه وسلم قال : يدني الله عبده المؤمن ، فيضع عليه كنفه ويستره ، فيقول: أتعرف ذنب كذا ؟ أتعرف ذنب كذا ؟ فيقول : نعم ، أي ربِّ ، حتى إذا قرره بذنوبه ، ورأىفي نفسه أنه قد هلك ، قال : سترتها عليك في الدنيا ، وأنا أغفرها لك اليوم

Ertinya: Nabi bersabda : 
"(Di akhirat kelak) Allah akan menghampiri seorang hambanya yang mukmin lalu melindunginya lalu berkata : Adakah kamu tahu dosa kamu ini?Adakah kamu sedar dosa ini? Lalu jawab lelaki itu Ya Wahai Tuhan dan sehingga dia mengakui dosanya dan merasakan dia akan binasa (dihukum), Allah berkata : Aku telah menutupinya di dunia dahulu ( dari pengetahuan manusia), dan hari ini aku akan mengampunkannya.
( Riwayat Al-Bukhari)
 

Mahasuci Allah....Maha Agung Allah....~tubna ya rabb~KAmi JahiL 
*petikan dari Zaharuddin.net 

c.O.up.L.e :)

Love me now...love me never....if u love me...love me forever~ 

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
“Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya); oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata: “Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah: “Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan.” 

(Hadith Riwayat Muslim)

Tiba-tiba terfikir satu persoalan.
Mengapakah untuk melakukan perubahan yang positif itu lebih susah berbanding perubahan ke arah yang lebih negatif?

Adakah kerana diri ini lemah? Lemah untuk melawan godaan syaitan?
 

"Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk"  

(Surah Az-Zukhruf 43 : 37)

Tetapi tidak dapat untuk kita nafikan untuk melakukan perubahan kearah kebaikan ini, jalannya dihiasi dengan ranjau yang peuh berduri, halangan, ejekan, ujian, dan semua ini adalah dugaan.

Kadang-kadang untuk berubah ini penuh dengan bisikan dan desas-desus manusia dan bisikan yang lainnya....


smua itu adalah janjiNya....
janjiNya yg kita abaikan....
yg kita lalaikan...
yg kita tak pandang....

FirmanNya...

"Dari bisikan syaitan yang bersembunyi. Yang membisikkan kejahatan ke dalam dada manusia. Dari golongan Jin dan Manusia."

(Surah an-Nas 114:6)  

Percayalah, walau seakrab mana pun teman kita...realitinya kita yang lebih mengenali diri kita dari orang-orang lain, dan Allah lebih mengenali kita dari diri kita sendiri~!!

Tidaklah semua perkara itu manis untuk menuju ke syurga, kerana pasti Allah selitkan sedikit ujian untuk kita, bagi menguji diri...dan asbabnya cuma...


"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman”, dan mereka tidak diuji?" 

(Surah Al-Ankabut 29:2)

Mari mulakan tahun baru dengan a.z.a.m dan t.e.k.a.d yang baru mudah mudahan tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya...:)... 

Manusia sentiasa perlukan mujahadah untuk berubah kerana iman kita akan naik dan turun...

Jangan biar diri dan hiasi jalan hidup ini dengan f.u.t.u.r...jauhi w.a.h.a.n~!!

Akhir kalam....salam maal hijrah....smga tahun baru ini menjadi titik tolak perubahan kepada yang lebih baik...wallahua'lam... 

 
 


sadarlah adam...aku musuhmu...
apabila tatkala kau bersendiri..kau mengingatiku..

sadarlah adam....aku bukan milikmu...
karena itu....tiada harapan dariku buatmu...

sadarlah adam..aku bukan malaikat...
sebab aku juga pernah lakukan salah & silap..

sadarlah adam....aku manusia...
.:karena itu aku kadang aku terlupa kita tak bisa selamanya bersama:. 

sadarlah adam....aku insan biasa...
karena hakikat aku diciptakan sebagai hawa..

sadarlah adam....aku tiada apa2...
karena hakikat diri ini tak pernah memiliki.....

.:Uji:.

Saat diuji....ingat...


 Rasulullah Saw bersabda: 
“Sungguh menakjubkan kondisi seorang mukmin. Segala keadaan dianggapnya baik, dan hal ini tidak akan terjadi, kecuali bagi seorang mukmin. Apabila mendapat kesenangan ia bersyukur, maka itu tetap baik baginya dan apabila ditimpa penderitaan ia bersabar maka itu tetap baik baginya.” 
(HR Muslim)




 Allah Swt berfirman: 
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” 
(QS. Al Baqarah: 216).

In this world today, there are many ways
To fall from grace, and to go astray
We should realize, that in our lives
We can make a change, for Brighter days
Islam is here to guide us all
To light our ways and break our fall
Allah is here for you and I
Morning to night, He is alive
Upon light


Say Ya Allah, my life is yours
My light upon light, to the heaven doors
You are the key, to the paradise
The pleasure and the joy, in the after life
Islam is here to guide us all
To light our ways and break our fall
Allah is here for you and I
Morning to night, He is alive
Upon light


 Dawud~

berapa nilai iman kita?

berapa harga iman kita?

setinggi gunung?

seluas langit?

seluas lautan di muka bumi?

apa pandangan Allah pada kita..

saat semua muslem bersolat....

dimana solat kita pada pandanganNya?~ 

Dimana hatimu padaNya?



Berilah hatimu pada ALLAH.... 
Pasti ALLAH temukan hatimu pada pemilik terbaik... 
dan hamparkan masamu seluasnya untuk ALLAH.... 
pasti ALLAH aturkan seluruh kehidupanmu sebaiknya...
dan ingatlah...
Sesuatu yang telah di takdirkan untukmu.. 
Pasti kau akan memilikinya...~ 
sekalipun berusaha untuk menjauhi... 
dan sesuatu yang telah ditakdirkan bukan untukmu..~ 
pasti kau tidak akan memiliki walau kau bersusah payah untuk mendapatkannya....

"tidak ada kebahagiaan yang tinggal bagiku...kecuali dalam takdir ALLAH.."

Pernah ada sahabat bertanya padanya.. 
"Apakah yang tuan inginkan dari kehidupan dunia ini..." 
maka umar menjawab...
"Apa yang ALLAH telah tetapkan untukku di atas muka bumi ini...itulah yang aku inginkan dalam hidupku...aku redha denga ketentuan dariNYA untukku...."


unspOken words


modalnya cuma setia dan jujur...padanya ada agama~
 "Husband to be respect, Wife to be protect, Children to be nurture, Life to be savior."


Ketulusan memberi~

Kekayaan itu ada di hati. Dan keping kekayaan itu dimulai dari ketulusan memberi. Dengan kekayaan hati kita akan lebih mudah memberikan empati, lebih mudah untuk memahami, lebih mudah untuk berbagi dan mendengar dengan sepenuh hati. Tak perlu kau tanya lagi siapa pemilik hati ini. Dialah Allah, Sang Pemilik Hati sekaligus membolak balikkan hati... Ya Allah, tetapkanlah hati ini dalam jalan yang Engkau redhai melalui pertemuan yang Kau redhai...

Kepada setiap diri yang berjihad di jalan Allah 
tertegak....dengan untaian kalimahNya
menjaga jasadnya...akalnya....dan menyucikan jiwanya
bimbang diri terhumban ke lembah ciptaan nafsu....

acapkali tuhanmu berjanji..untuk tahu siapa diri..pasti diri akan diuji...
'Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakukan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikan khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.' 2:155 


.: S.A.B.A.R :. 
sesaat terdiam...terpana...takut...
takut...jika diri menjadi asbab fitnah dunia lagi..
tiada kesanggupan menghalalkan yang diharamkanNya....
tiada daya melawan takdir dan setiap ketentuanNya...
agar sentiasa punya kekuatan....inginkan taqwa..
tidak sanggup menzalimi diri lagi....karena

' Sebenarnya (Al-Quran) itu adalah ayat-ayat yang jelas di dalam dada orang-orang yang berilmu. Hanya orang-orang yang zalim yang mengingkari ayat-ayat kami.' 29:49

Dan diri sudah tidak tegar lagi menjadikan dunia pasak segala impian....dihiasi dengan nafsu yang mengajak kepada dunia yang tiada penghujung....tiada kebaikan melainkan hanya tempat persinggahan....amal dihitung~! diri masih tergantung~! ntah dimana diri pada penilaianNya....?~ Perhitungan akhirat bermula....dan bermula juga perhitungan dunia....perhitungan agar tidak lagi jatuh ke jurang nafsu...'cintakan dunia'....takutkan 'mati'...jadikan ini mizan....jadikan ini sempadan....jadikan ini furqan.....karena kata baginda.....

Sayyiduna Rasulullah S.A.W bersabda (yang bermaksud) : "Tidak mungkin berkumpul Iman dan kufur dalam jiwa seseorang dan juga tidak mungkin pula bersatu sifat jujur dan dusta padanya, sekali gus sebagaimana tidak mungkin bersama sifat khianat dan amanah padanya dalam satu masa" 
(riwayat Imam Ahmad)




rindukan nikmatnya iman dan rahmat dariNya...
agar tidak jatuh ke dalam jurang cinta yang semu.. 

hOpes~

only we understand..
our HOPES..
our FEARS..
our THOUGHTS..
our HOPES..
the rest only can watch but they'll never feel..:)

mekarnya wanita pabila ada rasa M.A.L.U nya~
terjaga akhlaknya....terhijab dari F.I.T.N.A.H....
yg datang atas asbab D.I.R.I nya....



Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya(di dalam sebuah hadis yang panjang): Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?” Baginda menjawab, “Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.” Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?” Baginda menjawab, “Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani).


Ya Allah! Engkau adalah tuhanku, tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakanku. Aku adalah hamba-Mu. Aku akan setia apada perjanjianku dengan-Mu semampuku. Aku berlindung kepada Mu dari kejahatan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku menakui dosaku, oleh kerana itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau

pengampunan~

Kuatkan aku ya Rabb dalam mujahadahku...ya Allah..ampunilah kami terhadap dosa yg telah terdahulu dan yg terkemudian, yang tersembunyi dan yang nyata, begitu juga dosa yang kami buat berlebih2an dan segala dosa yang mana Engkau amat mengetahuinya daripadaku..Engkaulah permulaan dan Engkaulah penyudahan. Tidak ada Tuhan selain Engkau, Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hati kami atas agamaMu dan atas menjunjung titahMu..Subhanallah..sesungguhnya kami ini sebahagian daripada orang yang menzalimi diri..Ighfirly Ya Allah..Astaghfirullah..  






"Cubalah sejenak kita ingat-ingat sejarah perjalanan hidup kita. Berapa kali sudah Allah menolong kita dalam kesempitan dan kesusahan yang mendera? Kalau kita jujur, pastilah berkali-kali. Bahkan jika kita jujur, setiap saat Allah melindungi kita dalam perlindungan yang kita tidak sedari. Kita tak sedar bahawa setiap detik Allah bersihkan darah dalam badan kita dari pelbagai racun yang mematikan.Allahlah yang mengaturnya dengan mancipta dan mengurniakan kita salah satu organ iaitu hati yang menyaring darah kita dari segala toksik. Dunia medis telah membuktikan segalanya" (Sedikit petikan dari novel Bumi Cinta)


Walau siapapun kita, sehina mana pun kita, setinggi mana pun dosa kita, Allah tetap tolong kita, bantu kita, sayang kita..cuma kita yang sering lupa pada Dia..

Ya Allah....
 kuatkan ku untuk memelihara pandanganku...
 dan kuatkan dia untuk memelihara pandangannya.. 
 Engkau sebaik-baik pemelihara...
 sedang kami hambamu yg lemah.. 

Rasulullah bersabda: 

mata boleh berzina dgn melihat



lidah boleh berzina dengan bercakap 



tangan boleh berzina dengan berpegangan 



kaki boleh berzina dengan berjalan ke arah tempat maksiat

hati pula boleh berzina dgn merindui, mengingati dan membayangi si dia



Semua itu dibenarkan/direalisasikan oleh alat kelamin (kemaluan), atau digagalkannya.
 
 
(HR Bukhari dan Muslim,rujuk Riyadusolihin bab larangan melihat wanita)..

Jangan karena ada teman mengingatkanmu maka auratmu terpelihara..dan bila dia hilang maka terbuka seluruhnya tak terjaga...sungguh~! aurat itu datang dari Allah dan kembali juga untuk Allah jika kamu benar2 berfikir.... :) 

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening 
- Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan 
 - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. 
Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang 
- Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka 
- Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya 
- Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani 

'Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah'. 
- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. 
Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja 
- Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Sentuhan tangan dan jasad - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya 
- Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Pandangan mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya
- Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, 'Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram
- Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik 
- Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.
 
Sabda SAW, 'Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi
- Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka 
- Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

'Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya'. 
- Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

'Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah'. 
- Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti 
- Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59
Bermaksud : 'Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.'

 
'Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya 
- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. 
Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
 
13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya 
- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

 ...........................................................................................

Syuhada Morris Abdullah

19 november 2010

3.00 am..

kadang tak terkata syukur padaNya...
nikmat....rahmat.....bahagia...ketenangan..
pertolongannya tak pernah tiada..~
bahkan lebih indah setiap detik... :)
fa syukru lillah ya ukhti....
sesuatu yg sukar tapi bukan tak mampu ukhti lalui...
semuanya kekuatan yg ada dariNya...
dan diri pasti kembali padaNya...
detik itu detik terindah....syukur padaNya


Silences~

jadilah anak yg soleh
..jadilah anak yg solehah...
karena realitinya sifat anak itu lah anak penawar dihati
jom telusuri kisah anak2 ni....

Adam Haikal..


Saturday, 13 November 2010
bye bye papa


rupa rupanya demam haikal semalam bukan sekadar demam...tapi hari ini tumbuh byk biji biji kecil di seluruh badan, bintik yang ada air bisa...kalau campak ada air bisa ke...aermm kesian haikal...
dah la hari ni papa nak ke ikita sampai hari rabu....ada conference....
kalau dulu papa ke mana sahaja haikal tak kisah....tak rasa nak ikut, asalkan ada dgn mama haikal akan tenang ja...
tapi sejak saya tinggalkan haikal dgn papa selama 9 hari ketika berada di hospital ..haikal sangat rapat dgn papa...tambah lagi sejak berpantang papa sepenuhnya hantar dan ambik haikal ke sekolah.....lebih akrab lagilah haikal dgn papa...


sejak semalam lagi saya dan suami dah bersembang sembang dgn haikal...cerita kat haikal yg papa nak pegi kerja jauh ...jadi nanti haikal duduk dgn mama....haikal ok ja....macam dia faham


tapi pagi tadi, masa papa nak pegi haikal nangis nangis nak ikut....bila saya tutup pintu...haikal merayu rayu kat saya....shahdu pulak rasa..


"mama! bukalah pintu ni...mama bukalah pintu...haikal nak ikut papa"
saya cuba memujuk tapi tak dilayan...haikal terus menangis....
saya pun buat tak kisah kat haikal...tinggalkan dia, haikal luahkan protes hati dgn baling topi helmet basikal dia kat lantai.....terkejut saya dgn peragai dia...


saya cuba alihkan fikiran dia dgn kereta polis haikal...pastu saya cakap nanti papa balik papa beli ambulans pulak....
kelakar haiakl terus stop nangis...pastu dalam teresak resak...dia cakap
"nanti haikal ada kereta polis satu....papa beli ambulans satu....bomba haikal tak dak lagi"
saya pun terus la layan dia bercerita pasal kereta kereta dia tu....ermmm haikal haikal...
adik yousuf baik ja atas katil....alhamdullilah


haikal main macam biasa kemudainnya....tiba tiba bunyi basikal, haikal lari ke tingkap dapur ...suruh saya buka tingkap dan dukung dia ...nak tgk kot kot papa kata haikal...saya cakap kat haikal bukan papa...mama tak leh dukung haikal, mama bariu bersalin....haikal buat muka macam frust


pastu loceng rumah berbunyi...haikal kalut kata papa papa....mama !papa balik dah....
rupa rupanya Cik Wan....papa tertinggal tiket ....jadi Cik Wan datang nak ambik...


pastu dah tghhari sikit bunyi loceng lagi...masa tu saya kat toilet....haikal lari ke pintu...papa ! papa!...mama papa!..bukak pintu ni sat mama....
saya kalut kat toilet...jap haikal....chooto matte! Chotto matte kudasai...menjerit saya dari toilet....mestilah bukan papa....tapi haikal berusaha nak bukak pintu tu sendiri, sebab dia ingat papa...
rupa rupanya...tuan rumah datang bagi satu plastik besar limau.....limau dari kebun dia...haikal frust sgt bila tgk org lain kat pintu...kesiannya haikal


tghhari sambil memasak...saya nak sapu lantai dapur sikit, saya tarik kerusi kecik haikal tu...berbunyila sikit....
masa tu haikal tgh tido ...mungkin tido tido ayam kot....tiba tiba haikal menjerit ha! papa!...sambil tgk ke arah dapur....dia ingatkan bunyi kerusi tu papa balik duduk kat kerusi meja makan kat dapur....aduh haikal ni....buat mama terharu la....


ni tak sampai satu hari lagi haikal dah jadi macam ni....semuanya papa....


saya berfikir sejenak..ada hikmahnya saya bersalin di jepun. .....papa terpaksa jaga haikal sepenuhnya selama saya di hospital....dan dalam masa berpantang juga...haikal hampir 100 % di jaga oleh papa....dalam tempoh itu, haikal dan papa amat rapat , walaupun papa selalu marah dia...tula kemesraan mereka....walaupun saya pening dgr haikal menagis bila papa marah marah dia(haikal ni memang byk perangai..hihi sebab tu kena marh selalu)...dan saya juga pening bila mereka bergurau kuat sgt...papa suka buli haikal kadang kadang sampai haikal menangis....kadang kadang depa bergurau sampai bising sangat....haikal duk gelak tak berenti.....segala pening saya tu akhirnya berbaloi,saya gembira dan shahdu sebab haikal rapat sgt dgn papa.....


hari ini saya dapat lihat ...haikal letih demam dan letih kerinduan....
sayang anak mama....



Papa sayang aikal...tapi papa susah nk bgtau...papa cuma blh tunjukkan..

 Aminurrasyid..
Amin cuba meraih simpati umi...sbb amin dah kesejukan..hehe..ta mao main air dah..
Tuesday, October 19, 2010
Mandi sungai! 

Dah lama tak keluar jalan2..kali ni sy ajak suami pi mandi sungai.Sungai yg jadi pilihan ialah sungai kat FRIM, Kepong. Kat sini suasana dia macam ok sikit, kemudahan dan keselamatan memuaskan. Sebelum ni banyak keluar berita pasal kuman 'air kencing tikus'..terutama di kawasan hutan yang tidak terjaga dan terlalu terdedah kepada pencemaran.Jadi kena la cari tempat yang ok, sebab bawak Amin yg memang tengah umur excited main..Paling dia suka main, main air=)


Dah sampai sana, amin duk tengok je orang lain tengah main air..pelik agaknya, tiba-tiba sampai kat sungai ada banyak air..bila dah rendam kaki, terketar2 sejuk..dah takut sejuk letak dalam pelampung..pelampung 'ikan-nemo'..


Seronok tengok abg & amin main air..boleh release tension kan?..dah penat melayan kerenah abang & amin dalam rumah, sesekali bawak la kuar jalan2..Amin kalau tak keluar umah sehari, asyik tengok pintu umah je..(nak keluar agaknya, tapi tak boleh cakap, hihi)..
Sonok sgt amin main air ngn abi..:)walaupun sejuk..


Nur Hidayah...
Sangat hepi dgn kehidupan skrg....tenang :)~


Sunday, November 14, 2010 
The Calling~

Err...ni cite tntg diri sniri je la...mama tak online..heh..so tak kisah sgt la :p~dari kecil dimanjakan...erk?agaknye la..but tak de la ngada2 plk.apa yg dayah nk sume blh dikatakan dapat..sbb dayah jrg minta..but adik2 lain ntahla maybe susah sikit kot nk dpt.....dan sy simply anak abah la..interest, sikap, perangai dan rupa...blh la..err...dari kecil mmg di didik untk jd tuff hdapi apapun..untk pandai menilai dan memilih..untk tahu apa yg baek..untk tahu apa itu erti hidup....nk cerita panjang..tapi...tak kot...dan about 'the calling'..ni perkara normal la kot..

If call mama..mama slu busy...ada waktu dia akan takkan jwb....erm..sbb tu dyh jrg call sbb slalu terkilan..heh mengada...but if jrang call, mama akan jwb dgn ceria...dan cerita panjang2...haha...tu yg suka call jarang :p..~so tak yah pertikai la eh...mmg cenggitu caranye..

If call abah mcm urgent..hehe....klo call dia...dia tak angkat maksudnya busy...after abis dah kije abah akan directly call but slalunya anaknye yg busy..aishh.....so..abah akan call beberapa kali..then dayah call smula baru abah angkat...huhu...mmg cenggitu jgk...biasalah...

 If agak2 dah lama dayah tak call so...akan sampai la khabar berita dari mama abah ke daerah Johor sana....KL dan Matsuyama serta Cairo......meminta anak di Medan call ke rumah..:D....aishh....haha...biasa la...jauh bebeno....tapi if daerah lain yg tak call, perkara yg sama akan sampai ke Medan dan di sampaikan kepada yg berkenaan.....mama abah ni...memang..bila rindu...diam ja...tak kata apa....tapi tau2 sndiri la...kdg2 tya khabar pun melalui adik2 yg lain....hmm...dan bila syg tak tunjuk...aiseyy.....berat2......anak dia pun sama ja....so ....saba je la...cuma...dimana pun daerah berada...ingat la...mama abah tu tak pernah makan lalu hari2...anak dia makan lalu ja...mama abah tak pernah hepi...kecuali bila anak2 hepi.....mama abah tak pernah nk dgr khabar gembira sgt tapi nk ja dgr khabar sihat dari anak2......mama abah mmg diam...so sptutnya anak2 tak leh la diam sgt...hehu.....'untuk diri sndiri'....:'(...sob sob....nak balekkkkkkkkkkkkkkkkk~~!!!!

Memories..
Memories blur into dreams..
Light bleeds into truth..
Everythings unforgiving..
Everythings becoming hollow..
Loneness consumes..
And there is no way back..
The places you played..
The places you called home.. 
The people you thought you loved..
All of them...
Reduced to a memory of another life..
Live you've never lived..
All the yesterday all that can't form a tomorrow
All the tomorrows...
That never came from yesterday..
A new beginning...
Because forever
Has never forever

in the 'wake up project'...
slavery by consent
from a sheep to human..
a wake up call...
where only you can change it all..
to change the world..~for the better
by being aware...
by being positive
by being you..~


 

About this blog

...Ya Allahu bihusnil khatimah...

Salam Taaruf :)

My photo
Malaysia
i'am nothing special..of this i'am sure i'am a commom lil girl with common thought and i've led a common life...there are no monuments dedicated to me and my name soon be forgotten..by that time, none cud tear a hole in my heart anymore..i've no complaints about my life, my path and the places HE has taken me to..enough complaints to fulfil a circumstance about other things maybe but the path i've taken has always been the right one...and i wouldn't have had it any other way :) thanks Allah for this wonderful life...the thing i'd learnt...'away from the past..the day erased...the lesson done..and i maturely grew...alhamdulillah'...

Followers

Jam Malaysia

Powered by Blogger.

Lewati U.s.i.a

Daisypath Happy Birthday tickers