Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
“Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya); oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata: “Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah: “Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan.” 

(Hadith Riwayat Muslim)

Tiba-tiba terfikir satu persoalan.
Mengapakah untuk melakukan perubahan yang positif itu lebih susah berbanding perubahan ke arah yang lebih negatif?

Adakah kerana diri ini lemah? Lemah untuk melawan godaan syaitan?
 

"Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk"  

(Surah Az-Zukhruf 43 : 37)

Tetapi tidak dapat untuk kita nafikan untuk melakukan perubahan kearah kebaikan ini, jalannya dihiasi dengan ranjau yang peuh berduri, halangan, ejekan, ujian, dan semua ini adalah dugaan.

Kadang-kadang untuk berubah ini penuh dengan bisikan dan desas-desus manusia dan bisikan yang lainnya....


smua itu adalah janjiNya....
janjiNya yg kita abaikan....
yg kita lalaikan...
yg kita tak pandang....

FirmanNya...

"Dari bisikan syaitan yang bersembunyi. Yang membisikkan kejahatan ke dalam dada manusia. Dari golongan Jin dan Manusia."

(Surah an-Nas 114:6)  

Percayalah, walau seakrab mana pun teman kita...realitinya kita yang lebih mengenali diri kita dari orang-orang lain, dan Allah lebih mengenali kita dari diri kita sendiri~!!

Tidaklah semua perkara itu manis untuk menuju ke syurga, kerana pasti Allah selitkan sedikit ujian untuk kita, bagi menguji diri...dan asbabnya cuma...


"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman”, dan mereka tidak diuji?" 

(Surah Al-Ankabut 29:2)

Mari mulakan tahun baru dengan a.z.a.m dan t.e.k.a.d yang baru mudah mudahan tahun ini lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya...:)... 

Manusia sentiasa perlukan mujahadah untuk berubah kerana iman kita akan naik dan turun...

Jangan biar diri dan hiasi jalan hidup ini dengan f.u.t.u.r...jauhi w.a.h.a.n~!!

Akhir kalam....salam maal hijrah....smga tahun baru ini menjadi titik tolak perubahan kepada yang lebih baik...wallahua'lam...